Svårt att hålla sinnet kallt

Det är fantastiskt hur lätt det är att på förhand bestämma hur man ska agera och hur man bör tänka när börsen går ner. Det är lika fantastiskt hur svårt det är att agera och tänka som man vill. Att hålla sinnet kallt.

Det här är min första beartrend. Började på allvar med mina investeringar våren 2014: den helt perfekta tidpunkten för att få hybris. Därifrån var det nämligen rakt upp i himlen för i princip samtliga innehav jag stoppade i portföljen. Att det gällde typ alla aktier på alla listor valde jag att bortse från – det var ju jag som hade fingertoppskänslan att välja rätt aktier. Fasiken, jag kan ju det här! Började direkt fila på att syssla med aktier på heltid, kanske rådgivning. Jag ville att alla skulle få ta del av min expertis. Ja, vad säger man.

Åkte på en jäkla smäll i samband med Grexit. Hamnade ur kurs och kom inte på rätt köl förrän nu i våras efter några turer som trader som jag lärt mig mycket från – både om börsen och om mig själv som person.

Läste någonstans att björntrenders hela syfte är att få alla att känna sig som idioter. Kan verkligen förstå det citatet.

Tack vare duktiga, långsiktiga bloggare och twittrare har jag lyckats hålla sinnet relativt kallt den senaste tiden. Har inte paniksålt utan bara köpt, lugnt och metodiskt i kvalitet i likar som Hennes, NIBE, Intrum Justitia, och SEB. Detta hade aldrig hänt om jag inte hade gått igenom det senaste tuffa året, om jag inte lärt mig, och om jag inte hade kunnat vända mig och lyssna till duktiga människor som har vänligheten nog att dela med sig av tankar och erfarenheter. Tack!

Trevlig kväll.

Kommentera

